بروزرسانی: 24 آذر 1404
خط قرمزها را در مذاکره بشناسیم!
برخی از مذاکره کنندگان عمدا از لحن و مدل گفت وگویی استفاده می کنند که در حال حاضر خارج از بحث ماست، اما گاهی برخی افراد بدون هیچ گونه غرضی و صرفا به صورت عادت، از لحنی استفاده می کنند که باعث ناراحتی و کدورت در جلسه مذاکره می شود.
مجله موفقیت : شماره 421
گاهی ممکن است که در مذاکره تنش و درگیری بین شما و طرف مقابل ایجاد شود. این تنش ها می تواند در اثر ناراحتی یکی از طرفین باشد یا به دلیل عصبانی شدن و بالارفتن صدای یکی از طرفین مذاکره ایجاد شود. این مورد ممکن است مذاکره را از مسیر اصلی خودش دور کند.
برای اینکه به خواسته های خودمان برسیم، یادگیری مذاکره ضروری است و در کنار یادگیری تکنیک های مذاکره، باید خط قرمزها و موضوعات ممنوع در مذاکره را هم بدانیم، چرا که یک اشتباه کوچک تمام آنچه را که رشته ایم، پنبه خواهد کرد.
تصور کنید دو نفر قرار است با یکدیگر دوئل کنند و هر دو پنج تیر دارند. نفر اول به محض شروع، تمام پنج تیرش را به سمت نفر روبه رو شلیک می کند. اگر یکی از این تیرها به طرف مقابل بخورد، شانس آورده است، در غیر این صورت، او هیچ تیری ندارد و نفر روبه رو پنج گلوگه دارد! در این موقعیت، آیا نفر اول شانسی برای زنده ماندن دارد؟
حدود 10 سال پیش، به همراه یکی از دوستانم در جمعی بودیم. من نکته را بیان کردم که اشتباه بود. پیش از آنکه بیشتر توضیح بدهم و کار را خراب تر کنم، دوستم مشغول صحبت شد و گفت: «چند وقت پیش همکار ما نکته ای را به من گفت که در این مورد عالی بود. البته او بهتر می داند و من فقط روایت می کنم…» و سپس با بیان یک مثال، آن موضوع را به صورت صحیح و کامل توضیح داد. این کار او باعث شد هم من متوجه اشتباهم بشوم و هم جمع نسبت به من حس خوبی داشته باشند.
در مذاکره ها هم ما باید دقیقا مانند همین دوست من رفتار کنیم و به گونه ای صحبت را پیش ببریم که هم به صورت غیرمستقیم آموزش داده باشیم و هم حرمت طرف مقابل حفظ شده باشد.
راهکار:
اما تاکید من بر روی لحن به این خاطر است که در میان جلسه مذاکره ممکن است حرفی بزنید که از نظر معنی کلمه، بار منفی یا توهین آمیزی نداشته باشد، اما لحن بیان آن به گونه ای است که طرف مقابل آن را اهانتی بزرگ تلقی می کند. عبارت «شما در دانشگاه آزاد درس خوانده اید» را درنظر بگیرید. این جمله را می توانید با لحن های مختلفی بگویید که هم نشان احترام گذاشتن باشد و هم نشان توهین؛ مثلا با لحنی تمسخر آمیز بگویید: «عه، دانشگاه آزاد درس خوندی؟»
زمانی که یک امتیاز یا اطلاعاتی را به طرف مقابل دادید، مراقب باشید که مبادا وسوسه شوید تا امتیاز بعدی را هم بدهید. در این زمان تلاش کنید از او یک امتیاز بگیرید یا حداقل کمی صبر کنید تا نشان بدهید که برای دادن امتیازها عجله ندارید. فراموش نکنید داشتن سیاست و زیرک بودن یک ابزار ضروری برای مذاکره کننده ای است که می خواهد حرفه ای باشد و به نتایج خوبی دست پیدا کند.
جمع بندی
چنین دیالوگ هایی به معنی توهین مستقیم به طرف مقابل است. وقتی چنین حرف هایی را به طرف مقابل می گویید، عملا به او برچسب بی سواد یا کم سواد زده اید. ممکن است بگویید در برخی از مذاکرات طرف روبه رو واقعا اطلاعات کمی دارد و یا موضوعی را که در مذاکره مهم است، اشتباه بیان می کند و همین موضوع می تواند بر روی مذاکره سایه بیندازد، در این مواقع چه کنیم؟
• به سراغ یکی از کلاس های صداسازی و فن بیان بروید و سعی کنید لحن و صدای خودتان را بهبود بخشید.
آنچه در این مطلب می خوانید [ ]


