بروزرسانی: 26 آذر 1404
معرفی و دانلود کتاب آنچه در مدرسه به شما یاد نمی دهند | آلن دوباتن | انتشارات کتاب سرای نیک
بسیاری از تنش های موجود در روابط را می توان از طریق منشور مفهومی که در روان درمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد بررسی کرد: ایده ی «گسستگی» و «ترمیم». از نظر روان درمانگران، هر رابطه ای در معرض لحظاتی از سرخوردگی یا، وا ژه ای که خودشان برایش به کار می برند، «گسستگی» قرار می گیرد، هنگام از دست دادن اعتماد خود به شخص دیگری به عنوان فردی که می توانیم محبت خود را با خیال راحت به او اختصاص دهیم و معتقدیم که می تواند مهربان باشد و نیازهای ما را درک کند.
این کتاب برای کسانی که به بازاندیشی درمورد کارکردهای نهادهای آموزشی همچون مدرسه و فلسفه ی وجودی آن ها علاقه دارند، جذاب خواهد بود.
با آلن دوباتن بیشتر آشنا شویم:
مدرسه همیشه جایی برای آموختن بوده است؛ اما آموختن چه چیزهایی؟ بافت درختان در مناطق استوایی، مسائل پیچیده ی ریاضی، نقطه ی جوش مایعات، ترتیب عناصر در جدول مندلیف و هر چیزی که به زندگی روزمره ی ما، کمترین ارتباطی ندارد و به همین دلیل، پس از مدت کوتاهی از خاطرمان می رود. پس آیا اصلاً هیچ کدام از ما چیزی از مدرسه آموخته ایم؟
بی شک همه ی ما تجربه ی حضور در مدرسه را داشته ایم. یادآوری آن دوران، مرور ملغمه ای از خاطرات خوب و بد است که زندگی ما را تا حد زیادی شکل داده اند. کتاب آنچه در مدرسه به شما یاد نمی دهند از آلن دوباتن، کتابی برای بازاندیشی در فلسفه ی این نهاد آموزشی و خلأهای آن است. این اثر از مجموعه کتاب های مدرسه ی زندگی است که اقبال کم نظیری را در میان خوانندگان به دست آورده.
درباره ی کتاب آنچه در مدرسه به شما یاد نمی دهند
آلن دوباتن (Alain de botton)، نویسنده، فیلسوف و مجری معروف ساکن انگلستان است که عمده ی شهرت خود را به واسطه ی مجموعه کتاب مدرسه ی زندگی به دست آورده است. تلاش او در این مجموعه، نگاهی دوباره از زاویه ی فلسفه به مسائل زندگی است. او در آثار خود عموماً به موضوعاتی چون زندگی، مرگ، عشق، دوستی، اندوه و مواردی از این دست می پردازد. از مهم ترین کتاب های دوباتن می توان به «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیروسفر»، «تسلی بخش های فلسفه»، «پروست چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «هنر همچون درمان»، «خوشی ها و مصائب کار»، «یک هفته در فرودگاه» و «در باب مشاهده و ادراک» اشاره کرد.
در بخشی از کتاب آنچه در مدرسه به شما یاد نمی دهند می خوانیم
مقدمه
فصل 1: زیر سؤال بردن مدرسه
فصل 2: به اجازه احتیاج ندارید
فصل 3: هیچ کس اهمیت نمی دهد
فصل 4: هیچ کس نمی داند
فصل 5: کودکی خود را دریابید
فصل 6: خودتان را دوست بدارید
فصل 7: دیگران خیلی شبیه شما هستند
فصل 8: مهربان باشید
فصل 9: روابط خود را ترمیم کنید
فصل 10: خلق و خوی خود را کنترل کنید
فصل 11: به فرد بالغِ درون گوش کنید
فصل 12: بلوغ احساسی را هدف قرار دهید
فصل 13: بیشتر خودخواه باشید
فصل 14: قید دیگران را بزنید
فصل 15: همسر خود را با دقت انتخاب کنید
فصل 16: بهبودپذیری روابط عاطفی
فصل 17: همیشه برنامه ی جایگزین وجود دارد
فصل 18: زمان محدود است
فصل 19: آزاد باشید
فصل 20: مقصدی وجود ندارد
فصل 21: زندگی را جدی نگیرید
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF/book/67028
آلن دوباتن در سال 2008 به همراه جمعی از مربیان و نویسندگان حوزه روانشناسی و فلسفه و سایر علوم، مدرسه علوم (The School of Life Library) را راه اندازی کردند. مدرسه ای که در حال حاضر در بسیاری از شهرهای مهم دنیا همچون لندن، پاریس، آمستردام، سئول، استانبول، برلین، ملبورن و... فعالیت می کند و مسائل و دغدغه های روزمره زندگی مردم از جمله روابط، کار، معاشرت، آرامش و ... را سوژه اصلی کار خود قرار داده است.
همه ی ما در دوران مدرسه، تمام وقت مشغول انجام تکالیف گوناگون و غیرمفید بوده ایم؛ بنابراین هیچ گاه از خود نپرسیده ایم که در مدرسه باید چه چیزهایی را بیاموزیم. رابطه برقرار کردن با دیگران، افزایش اعتماد به نفس، آغاز یک رابطه ی عاطفی و مواردی از این دست، همه و همه موضوعاتی حیاتی در زندگی ما هستند که در مدرسه به آن ها پرداخته نمی شود و همین، دلیل قدرتمندی است برای اینکه بسیاری از ما در زندگی واقعی خود دچار مشکلات متعددی شویم که از عهده ی حل آن ها برنیاییم.
آنچه تفاوت ایجاد می کند موضوعی است که روان درمانگران به طور ویژه به دنبال آن هستند که به ما بیاموزند: داشتن توانایی در آنچه که آن را «ترمیم» می نامند. ترمیم اشاره دارد به کارهایی که لازم است دو نفر انجام بدهند برای اینکه دوباره اعتماد یکدیگر را جلب کنند و، به عنوان کسی که لزوماً شایسته و دلسوز است و می تواند نیازهای طرف مقابل را «به قدر کافی» درک کند، دوباره خودشان را در ذهن یکدیگر جای دهند. همان طور که روان درمانی اشاره می کند، ترمیم تنها یکی از ظرفیت ها در میان ظرفیت های دیگر نیست، مسلماً تعیین کننده ی اصلی تسلط ما بر بلوغ عاطفی است؛ این چیزی است که ما را به عنوان یک فرد بالغ واقعی معرفی می کند.