بروزرسانی: 26 آذر 1404
معرفی و دانلود کتاب بازاریابی حسی: روش نوین برقراری ارتباط با ذهن مصرف کننده | برتیل هولتن | انتشارات ذهن آویز
نسل جدید تبلیغات امروز که در کتاب بازاریابی حسی با آن آشنا می شوید، سعی دارد استراتژی هایش را پیرامون این واقعیت شکل بدهد و از طریق درگیر کردن حواس افراد آن ها را به خرید ترغیب کند. این اثر که در سال 2020 منتشر شد به بررسی چگونگی این سبک از بازاریابی می پردازد. برتیل هولتن و همکارانش توضیح می دهند که قیمت مناسب تنها یکی از روش های موثر در افزایش فروش است. اکتفا کردن به این راهبرد سنتی، شاید در کوتاه مدت به نفع شما عمل کند اما در طولانی مدت کارایی خود را از دست می دهد.
مقدمه
فصل 1: اصول بازاریابی حسی
1-1 حواس انسان
2-1 محیط بازاریابی جهانی
3-1 فردی سازی یک سبک زندگی
4-1 مبانی نظری
5-1 بازاریابی حسی چیست؟
6-1 خلاصه فصل
پرسش ها
فصل 2: مغز حسی
1-2 دیدگاه گشتالت
2-2 مغز همانند جعبه سیاه
3-2 حواس و مغز
4-2 جنسیت مغز
5-2 بازاریابی عصب پایه
6-2 خلاصه فصل
پرسش ها
فصل 3: اصول حسی برای بینایی
1-3 چشم ها و بینایی انسان
2-3 ویژگی های بینایی
3-3 ادراک بصری و فرهنگ اجتماعی
4-3 محیط های خدماتی
5-3 برندها و محصولات
6-3 خلاصه فصل
پرسش ها
فصل 4: اصول حسی برای صدا
1-4 گوش ها و شنوایی انسان
2-4 ویژگی های صدا
3-4 ادراک صدا و فرهنگ اجتماعی
4-4 محیط های خدماتی
5-4 برند و محصولات
6-4 خلاصه فصل
پرسش ها
فصل 5: اصول حسی برای بو
1-5 بینی و بویایی انسان
2-5 ویژگی های بو
3-5 ادراک بویایی و فرهنگ اجتماعی
4-5 محیط های خدماتی
5-5 برندها و محصولات
6-5 خلاصه فصل
پرسش ها
فصل 6: اصول حسی برای لامسه
1-6 بدن انسان و لامسه
2-6 ویژگی های لامسه
3-6 ادراک لامسه ای و فرهنگ اجتماعی
4-6 محیط های خدماتی
5-6 برندها و محصولات
6-6 خلاصه فصل
پرسش ها
فصل 7: اصول حسی برای چشایی
1-7 حس چشایی دوگانه
2-7 ویژگی های چشایی
3-7 ادراک چشایی و فرهنگ اجتماعی
4-7 محیط های خدماتی
5-7 برندها و محصولات
6-7 خلاصه فصل
پرسش ها
فصل 8: اصول چندحسی
1-8 همکاری میان حواس انسان
2-8 پدیده چندحسی
3-8 محیط های خدماتی به عنوان تعامل چندحسی
4-8 برندها و محصولات به عنوان تعامل چندحسی
5-8 تجربه برند چندحسی
6-8 خلاصه فصل
پرسش ها
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%B3%DB%8C/book/68562
بدیهی است که موسیقی ناآشنا ممکن است بر ادراک زمان افراد در رابطه با مقدار زمان صرف شده برای خرید تأثیر منفی بگذارد. خریداران جوان تر با موسیقی پیش زمینه بیشتر آشنا بودند و خریداران مسن تر به موسیقی پس زمینه نزدیک تر بودند. نتیجه گیری این بود که آشنایی با نوع موسیقی که روزانه به آن گوش می دهیم برای درک ادراکات فرد بسیار مهم است.
افراد برای برقراری ارتباط با کالاها و تبلیغات، از حواس پنجگانه ی خود کمک می گیرند. بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی به عنوان ورودی های اطلاعات، اولین بخش از وجود انسان هستند که با دنیا ارتباط برقرار می کند و در ترکیب با هم تجربه های چندحسی را به وجود می آورند. زمانی که مشتری به فروشگاهتان وارد می شود، قبل از محاسبات منطقی براساس تجربه ی حسی خود درباره ی خرید از شما تصمیم می گیرد و این اتفاق تنها در چند ثانیه رخ می دهد.
تبلیغات امروز به سمتی رفته که انسان را موجودی عقلانی معرفی و استراتژی های بازاریابی را متناسب با چنین موجودی طراحی می کند. مشتری در این دیدگاه یک روبات محاسبه گر با ذهنی تحلیلی است که سعی دارد بیشترین سود ممکن را به دست بیاورد. این تعریف در بعضی موارد صحیح اما در کل، به شکل مأیوس کننده ای ناقص است چرا که بعد جسمانی انسان و تاثیر حواس بر رفتار او را نادیده می گیرد. شاید تعجب کنید که معرفی کتاب بازاریابی حسی (Sensory Marketing) را با این مقدمه شروع کرده ایم؛ اما برتیل هولتن، نیکلاس براوئوس و مارکوس وان دایک این اثر را با هدف تشریح عوامل پنهان رفتار خریداران تألیف کرده اند و گیرنده های حسی نقشی مهم در این معادله دارند.
حواس پنجگانه ی ما چگونه قواعد تبلیغات را تعیین می کنند؟ کتاب بازاریابی حسی نوشته ی برتیل هولتن، نیکلاس براوئوس و مارکوس وان دایک با مثال هایی جذاب و خواندنی به این سوال پاسخ می دهد تا ضمن آشنایی با جدیدترین نوع بازاریابی، کسب وکارتان را از تله های رایج این مسیر نجات دهید.
درباره ی کتاب بازاریابی حسی
- مبتکرانه و قابل تامل. (چارلز لارسون، مدیر بازاریابی Steen & Ström)
- اثری شیوا و روان در توضیح ارتباط حواس پنجگانه و استراتژی های بازاریابی. (عادل انصاری و دونا هارپر، استاد دانشگاه فلوریدا شمالی)
- کتابی جالب، خواندنی و آموزنده که استانداردهای بازاریابی را دگرگون می کند. (فردریک برگستروم، مدیر تحلیل و استراتژی در گروه WSP)
- این کتاب معدن طلا برای محققان، بازاریابان، مشاوران استراتژیک و دانشجویان مدیریت بازرگانی است. (Sten Söderman، استاد دانشکده بازرگانی استکهلم)
کتاب بازاریابی حسی مناسب چه کسانی است؟
نیکلاس براوئوس (Niklas Broweus) دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است. او سابقه ی دانشگاهی درخشانی دارد و در حال حاضر به عنوان مشاور بازاریابی و سخنران فعالیت می کند.
وقتی موسیقی کلاسیک پس زمینه در رستورانی واقع در مرکز شهر که انبار انواع نوشیدنی بود، پخش می شد، مشتریان در مقایسه با زمانی که 40 آهنگ برتر پخش می شد، پول بیشتری برای خرید نوشیدنی های گران قیمت پرداخت می کردند. از سوی دیگر، موسیقی پس زمینه تأثیر قابل توجهی بر مثلاً زمان صرف شده برای بررسی قفسه های انبار نوشیدنی ها، تعداد محصولات بررسی شده، تعداد کالاهای خریداری شده یا تعداد نوشیدنی های چشیده شده نداشت؛ حتی مدت زمانی که مشتریان در رستوران سپری کردند، تحت تأثیر موسیقی پس زمینه قرار نگرفت.
برتیل هولتن (Bertil Hulten) دانشیار مدرسه بازرگانی بالتیک (BBS) دانمارک و همکار تحقیقاتی در موسسه HUI سوئد است. دکتر... مقالات علمی متعددی را در مجلات پژوهشی منتشر کرده و به عنوان سخنران و داور کنفرانس ها و سمپوزیوم های بین المللی نیز فعالیت دارد. حوزه اصلی تحقیقاتی او شامل بازاریابی حسی، حواس انسانی و برندها استکه به عقیده ی او عاملی مهم در رشد خرده فروشان است.
موسیقی پیش زمینه، مانند 40 آهنگ برتر، و موسیقی پس زمینه، مانند سبک آلات موسیقی، بر زمان حضور خریداران در فروشگاه، در مقایسه با نبود موسیقی، تأثیر می گذراد. در یک مطالعه، خریداران مسن تر معتقد بودند که موسیقی پیش زمینه به معنای صرف زمان بیشتر برای خرید است، درحالی که خریداران جوان تر معتقد بودند که موسیقی پس زمینه به معنای زمان خرید بیشتر است.
مطالعه این اثر حیرت انگیز را دانشجویان و فعالان بازاریابی و مدیریت کسب وکار، محققان دانش پژوهی و علاقه مندان به روانشناسی اجتماعی توصیه می کنیم.
با نویسندگان کتاب بازاریابی حسی بیشتر آشنا شویم
مارکوس وان دایک (Marcus van Dijk) مشاور بازاریابی و سخنران دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت بازرگانی است. او هم اکنون محقق و معلم خصوصی در دانشگاه کالمار است.
در بخشی از کتاب بازاریابی حسی می خوانیم
اگر می خواهید مهم ترین عامل در فروش محصولات را بیابید، باید شناخت عمیق تری نسبت به مصرف کننده به دست آورید تا با حفظ زمان، انرژی و بودجه گروه های متنوع را نسبت به خرید قانع کنید. کتاب بازاریابی حسی راه های نوآورانه ای برای ایجاد پیوند عاطفی با مشتریان پیشنهاد می دهد که بومی سازی آن ها در کشورمان ایران می تواند به نتایج درخشانی منتهی شود. جالب است بدانید هر فصل به بررسی مثالی واقعی در دنیای بازاریابی می پردازد که همگی با استناد به پروژه های موفقی مانند اپل، شرکت هواپیمایی سنگاپور و کیاموتورز تهیه شده اند.
نکوداشت های کتاب بازاریابی حسی
در مطالعه دیگری، موسیقی پس زمینه فرانسوی و آلمانی، با تداعی های ملی، بر خرید نوشیدنی های فرانسوی و آلمانی تأثیر گذاشت. این موسیقی در طول دو هفته در یک فروشگاه پخش شد که نوشیدنی های آن به نشانه های فرانسوی و آلمانی مزین شده بودند. نتایج نشان داد که نوشیدنی های فرانسوی بیشتر از نوشیدنی های آلمانی در هنگام پخش موسیقی پس زمینه فرانسوی فروش رفت و به طور مشابه، نوشیدنی های آلمانی بیشتری هنگام پخش موسیقی پس زمینه آلمانی در فروشگاه فروخته شد.