کتاب سینمای ترنس مالیک (The Cinema of Terrence Malick: Poetic Visions of America) اثر سعیده طاهری و بابک کریمی، شرحی بر زندگی و فیلم های این کارگردان تأثیرگذار است. این کتاب، مجموعه ای از مقالات است که هرکدام از زاویه ای به موضوع مورد بحث پرداخته و آن را واکاویده اند؛ بنابراین با مطالعه ی اثر حاضر، با دیدگاه های گوناگون راجع به سینمای ترنس مالیک مواجه خواهید شد و به همین تبع، جامعیت آن، شما را شگفت زده خواهد کرد.
با مطالعه ی این کتاب که توسط سعیده طاهری و بابک کریمی گردآوری شده است، اطلاعات شما نه تنها درباب ترنس مالیک، بلکه درمورد سینما به طور کلی نیز افزایش خواهد یافت.
مجموعه کتاب های سینماگران
ترنس مالیک (Terrence Malick)، کارگردان مشهور آمریکایی است که سال 1943 در ایالت ایلینوی متولد شد. او تحصیلاتش را در زمینه ی سینما به پایان رساند، با این وجود در رشته ی فلسفه نیز تحصیل کرد و مدتی به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه و روزنامه نگار مشغول کار بود. مالیک در سال 1973، اولین فیلم خود با نام «برهوت» را فیلم برداری کرد و این، آغاز مسیر او برای تبدیل شدن به کارگردانی برجسته بود. از دیگر فیلم های او می توان به «خط باریک سرخ»، «درخت زندگی»، «روزهای بهشت» و «یک زندگی پنهان» اشاره کرد. آثار ترنس مالیک، توانسته اند افتخارات زیادی را به خود اختصاص دهند؛ نظیر: جایزه ی اسکار، جایزه ی جشنواره ی بین المللی فیلم برلین، کن، سزار، انجمن منتقدان فیلم شیکاگو و گلدن گلوب. یکی از شاخصه های اصلی سینمای مالیک، طبیعت گرایی و استفاده از نمادهاست؛ تا جایی که جنس تصویربرداری او به تابلوهای طبیعت بی جان شباهت پیدا کرده است.
مجموعه کتاب های سینماگران، بستری برای نگارش و ترجمه ی کتاب هایی هستند که به واکاوی آثار سینماگران شاخص تاریخ سینمای ایران و جهان می پردازند. کتاب های این مجموعه، مجموعه مقالاتی را دربرمی گیرند که هرکدام از دیدگاهی به آثار و جهان فیلم ساز مورد بحث می پردازد. همچنین، کتاب هایی به قلم خود نویسندگان و یا گفت وگوهایی با آن ها نیز در این مجموعه وجود دارد. مجموعه کتاب های سینماگران، هر کارگردان و اثر او را چون جهانی پیش روی شما قرار می دهند.
کتاب سینمای ترنس مالیک مناسب چه کسانی است؟
معرفی کتاب سینمای ترنس مالیک
«فیلم های مالیک علی الظاهر به آثاری می مانند که با صدور بیانیه های فلسفی سعی می کنند موضعی فلسفی به خود بگیرند. با وجود این، اشتباه است اگر تصویر سینمایی را دربست در راستای چند اَبَرمتن فلسفی شناخته شده بخوانیم، بنابراین، بالکل اجتناب از آن بهتر است....نگاشت زبان سینمایی به یک فرازبان فلسفی هم سبب ازدست رفتن خصوصیات رسانه ی سینما و هم معمولاً موجب افتادن به دام نوعی شبه فلسفه می شود که آشکارا برای ارعاب افراد ناآگاه طراحی شده است.»
تمام علاقه مندان به سینما، به خصوص سینمای ترنس مالیک، این کتاب را جذاب و مفید خواهند یافت.
جملات برگزیده ی کتاب سینمای ترنس مالیک
- ... سینما فی نفسه معجزه است. (آندره بازَن)
- همۀ این ها نشان می دهند که چطور می توانی کسی را بشناسی و در عین حال واقعاً او را نشناسی. (هالی، بدلندز)
- روزهای عمرم با دلسپردگی به جاده ها می گذرند/می آیند که بروند/رفتن ها اهمیتی ندارند/من عاشق آمدنم. (تاونز ون زند)
- هنگام فیلم دیدن آن فیلم برای ما به منزلۀ جهان، دنیا یا اگر دوست دارید آن را این گونه بنامید، طبیعت است. (آندره بازَن)
در بخشی از کتاب سینمای ترنس مالیک می خوانیم