بروزرسانی: 27 آذر 1404
معرفی و دانلود کتاب صوتی قانون نالیدن ممنوع | جان گوردون | نشر ماه آوا
جان گوردون (Jon Gordon) می گوید یک روز داشته با دوست بسکتبالیستش دوایت کوپر ناهار می خورده که کوپر با او درباره ی کتاب اتوبوس انرژی صحبت می کند. اتوبوس انرژی عنوان کتاب دیگری از گوردون است که یک سال پیش از قانون نالیدن ممنوع منتشر شد. گوردون می گوید ایده ی اولیه ی این کتاب از خلال گفت وگو با کوپر پدید آمد. کوپر معتقد بود ناله کردن به مثابه ی یک رفتار پرتکرار برای سازمان یا کسب وکار مانند یک توده ی سرطانی عمل می کند. او یک قانون طلایی برای مقابله با ناله کردن ارائه داد: شما حق ندارید غر بزنید مگر این که دو یا دست کم یک راه حل ممکن و شدنی ارائه بدهید. قانونی که ایده ی اصلی و مرکزی نوشتن کتاب قانون نالیدن ممنوع را به گوردون داد. او با یک روایت داستانی ایده و اندیشه ی خود را دراین باره به مخاطب منتقل می کند. شخصیت اصلی این داستان زنی است به نام خانم امید که در بزنگاهی متوجه می شود باید منش خود را در زندگی تغییر بدهد.
- در دنیایی که به نظر می رسد بسیاری از آدم ها روی نیمه ی خالی لیوان تمرکز می کنند، جان گوردون یک طرح واضح در قانون نالیدن ممنوع ارائه می کند تا به هر یک از ما کمک کند که خودمان را بهتر کنیم. رویکرد او منفی گرایی را کاهش می دهد و می تواند بر محل کار ما تأثیر بگذارد. خانواده هایمان هم به ما کمک می کنند محیط های پربارتر و کم تنش تری ایجاد کنیم. (ناتان ویتاکر)
غر زدن و ناله کردن شکل وشمایل تشدیدشده ی گله کردن هستند. در غر زدن انگار مسئله ای که بابت آن غر می زنیم اهمیت چندانی ندارد. بلکه این نفس غر زدن است که موضوعیت دارد. آدم های غرغرو غر می زنند چون این رفتار برایشان درونی شده است. چندان مهم نیست سر چه چیزی غر می زنند؛ آن ها همیشه موضوعی برای غر زدن پیدا می کنند. کسی که ناله می کند و به هر جمعیتی نالان می شود هم وضعیتی مشابه دارد. وجه مشترک این دو رفتار انفعال است. نه آدم غرغرو و نه آدم ناله کن هیچ قصدی برای تغییر شرایط موجود ندارند.
- داستانی درباره ی راهکارهای مفید برای تبدیل شکایت به راه حل، نوآوری و موفقیت. هر شکایتی نشان دهنده ی فرصتی برای تبدیل چیزی منفی به مثبت است! (آمازون)
خانم امید درحالی که سرش پایین بود، گفت: «من فقط به زمانی بیشتر نیاز دارم تا بتوانم وضعیت زندگی ام را اندکی بهبود ببخشم.» دن قاطعانه گفت: «خیر، خانم امید. شما به زمانی بیشتر نیاز ندارید. اندیشیدن و غصه خوردن کافی است. اکنون زمان مناسب فرا رسیده است. من باور دارم هر رویدادی به دلیلی اتفاق می افتد. مشکل مربوط به باتری ها سبب می شود شالوده های شرکت ما استوارتر از گذشته بنا شود. من باور دارم شما هم اکنون فقط باید این مسئولیت را به عهده بگیرید.
- نالیدن و غر زدن یکی از بزرگ ترین مشکلات در کسب وکارهای امروز است. این الگوی رفتاری کارایی یک تیم و سازمان را تضعیف می کند، و این کار منجر به ناتوانی در سازگاری و تغییر انعظاف می شود. جان گوردون در قانون قانون نالیدن ممنوع، پادزهری را برای این آفت ارائه می دهد. (کن فیشر)
کتاب صوتی قانون نالیدن ممنوع برای چه کسانی مناسب است؟
این نویسنده، سخنران و مشاور کسب وکار آمریکایی، با سازمان های مهم ورزشی، مؤسسات دانشگاهی و شرکت های متعددی در آمریکا و سراسر جهان در زمینه ی مشاوره ی کسب وکار و فرهنگ کار تیمی همکاری کرده است. گوردون «برنامه ی آموزشی اتوبوس انرژی» را در سال 2015 منتشر کرد. این برنامه یک دوره ی تعاملی بود که بر اساس کتاب پرفروش این نویسنده یعنی اتوبوس انرژی طراحی شده بود. در سال 2016، گوردون دانشگاه مثبت را راه اندازی کرد که یک برنامه ی آنلاین مداوم برای دسترسی به محتوای منسجم درباره ی غلبه بر چالش های روزمره است.
اگر در مقام رهبر یا کارمند در سازمانی مشغول به کار هستید، شنیدن این کتاب برای شما مفید خواهد بود. چرا که در طول عمر کاری تان حتماً با آدم های غرغرو مواجه خواهید شد. (البته اگر خودتان یکی از آن ها نباشید!) اثر حاضر به شما در تعدیل و اصلاح این رفتار کمک خواهد کرد.
با جان گوردون بیشتر آشنا شویم
آثار گوردون در واشنگتن پست، اخبار ایالات متحده و گزارش جهانی، وال استریت ژورنال و نیویورک پست، با استقبال فراوانی مواجه شده است. او فارغ التحصیل رشته ی علوم بوم شناسی انسانی از دانشگاه کرنل و رشته ی هنر در تدریس در مقطع کاشناسی ارشد از دانشگاه اموری است.
در بخشی از کتاب صوتی قانون نالیدن ممنوع می شنویم
هدف این قانون حذف تمام وکمال شکایت ها نیست. گفتیم که شکایت ها اگر با روشی درست مطرح شوند می توانند سازنده باشند. این غر زدن و ناله کردن است که این کتاب قانون نالیدن ممنوع شمشیر را از رو بسته که با آن مقابله کند. شکایتی بدون هیچ پشتوانه ی فکری و بدون یک راهکار برای برطرف کردن آن. هدف بزرگ تر گوردون در کتاب تبدیل شکایات موجه به راه حل های مثبت است. به هر حال، هر گله و شکایتی می تواند فرصتی باشد برای تبدیل چیزی منفی به مثبت. ما می توانیم از شکایات مشتریانمان برای افزایش کیفیت خدمات خود و رفع نواقض آن ها استفاده کنیم. شکایات کارکنان سازمان می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای نوآوری ها و فرآیندهای جدید عمل کند. و گله و شکایت از خودمان به ما کمک می کنند که بدانیم چه چیزی را نمی خواهیم تا بتوانیم روی آنچه می خواهیم تمرکز بیشتری کنیم. ما می توانیم از قانون نالیدن ممنوع برای ایجاد یک فرهنگ مثبت در کسب وکارمان استفاده کنیم.
نکوداشت های کتاب صوتی قانون نالیدن ممنوع
خانم امید، من فکر می کنم، درست از زمانی که شوهرتان ترکتان کرده است، همچون انسانی زخم خورده شده اید که فقط درباره ی خودتان، زندگی تان و مشکلاتتان می اندیشید۔ شما از انسانی که می خواست به همه ی کارکنان شرکت کمک کند و تغییری مثبت و سازنده را در جهان به وجود آورد، به انسانی تبدیل شده اید که فقط می خواهد پنهان شود، آه بکشد و به حال خودش افسوس بخورد. ماهیت واقعی و راستین شما این گونه نیست. من از مدتی قبل همواره رفتار شما را زیر نظر داشته ام و کوشیده ام به شما فرصت دهم تا مشکلات شخصی و شغلی خودتان را از یکدیگر جدا کنید؛ اما بیش از این نمی توانم منتظر بمانم و به شما فرصت دهم. چنین اقدامی به نفع هیچ یک از ما نخواهد بود. اکنون زمان آن فرا رسیده است تا کوله بارمنفی بافی های خودتان را از این اتوبوس بیرون اندازید.
منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9/book/68732
- بهانه ها همیشه از رختکن بازنده می آیند. در کتاب جان گوردون «قانون نالیدن ممنوع» او مزیت برنده را فراهم می کند. (لو هولتز)
کتاب صوتی قانون نالیدن ممنوع داستانی آموزنده است درباره ی کسی که تصمیم می گیرد در یک نبرد درونی نفس گیر و جانانه به مبارزه با منفی نگری برود. جان گوردون در این کتاب تنها به تعریف کردن یک قصه اکتفا نمی کند. بلکه از خلال آن به ما مطالب مهمی درباره ی رفتار ناسالمِ غر زدن و راه های مقابله با آن می گوید.
درباره ی کتاب صوتی قانون نالیدن ممنوع
گله و شکایت با غر زدن و ناله کردن زمین تا آسمان فرق دارد. روی کتاب صوتی قانون نالیدن ممنوع (The No Complaining Rule) با غرغروهاست. گله کردن به خودی خود رفتار منفی و مضری نیست. اگر در ارتباط با آدم های زندگی مان -چه در زندگی شخصی و چه در محیط کار- از مسئله ای ناراحت یا ناراضی باشیم، می توانیم با مطرح کردن آن موضوع با طرف مقابل، او را از تجربه و احساس منفی خودمان آگاه کنیم و سپس برای حل این چالش گامی رو به جلو برداریم. اما اگر گله کردن در ما تبدیل به یک رفتار همیشگی و رویه ای ماندگار و ثابت شود، باید این احتمال را بدهیم که این ماییم که یک جای کارمان می لنگد.