بروزرسانی: 01 دی 1404
معرفی و دانلود کتاب ضد سنت بوو، خاطره های بامداد | مارسل پروست | انتشارات مروارید
پیش گفتار
فصل یکم: خواب ها
فصل دوم: اتاق ها
فصل سوم: روزانه ها
فصل چهارم: کُنتس
فصل پنجم: مقاله ی فیگارو
فصل ششم: تیغه ی آفتاب روی بالکن
فصل هفتم: گپی با مامان
فصل هشتم: روش سنت بوو
فصل نهم: ژرار دو نروال
فصل دهم: سنت بوو و بودلر
فصل یازدهم: سنت بوو و بالزاک
فصل دوازدهم: بالزاکِ آقای گرمانت
فصل سیزدهم: نسل نفرینی
فصل چهاردهم: نام های هیچ کس
فصل پانزدهم: بازگشت به گرمانت
فصل شانزدهم: نتیجه گیری
مشخصات کتاب الکترونیک
کتاب ضد سنت بوو، خاطره های بامداد، اثری ادبی است که مارسل پروست با بیانی شیوا و روان، در آن به نقد نظرات و دیدگاه های سنت بوو، نویسنده و منتقد ادبی قرن نوزدهم فرانسه می پردازد. این کتاب شامل مجموعه مقالاتی است در سال 1954، در فرانسه منتشر شد و نویسنده در هر فصل از آن، به دنبال انتقاد از شیوه ی ارزیابی آثار نویسندگان و رویکرد سنتی نقد ادبی این کشور است.
درباره ی کتاب ضد سنت بوو، خاطره های بامداد
«ژرار دو نروال، که مثل فروشنده ای دوره گرد [در مسیر] پاریس به مونیخ بود...» این داوری از نظر مایی که امروز موافقیم که سیلوی را شاهکار اعلام کنیم شگفت آور به نظر می رسد. مع الوصف، باید بگویم که به زعم من این روزها سیلوی را با برداشتی بس نادرست می ستایند، چندان که من می گویم ای کاش آن را فراموش کرده بودند همان طور که سنت بوو به حال خود رهایش کرده بود، چون در این صورت می توانست جان سالمی به در برد و همچنان تازگیِ معجزه آسایش را حفظ کند. درست است که یک شاهکار وقتی فراموشی تخریبش کند و بر چهره ی او نقشِ ناراستی بزند که نارواست، بالاخره روزی خروج خواهد کرد، روزی که تفسیری صحیح، زیبایی او را به او برگرداند. مجسمه های یونانی شاید با تفسیر آکادمی یا تراژدی های راسین با تفسیر نوکلاسیک ها قدر کمتری یافتند، چنان که اگر یکسره فراموش شده بودند چنین اتفاقی برای آنان پیش نمی آمد. بهتر بود راسین خوانده نمی شد به جای آن که او را در حد کانپیسترون بدانند. اما امروز چنین کلیشه ای از چهره ی او پاک شده است و به چشم ما چنان اصیل و نو می آید انگار او را نمی شناخته ایم. مجسمه های یونانی نیز چنین وضعیتی دارند. و رودن، یعنی کسی که ضدکلاسیک ها بود به ما [ارزش آن ها را] نشان داد.
مارسل پروست، از رویکرد سنتی نقد ادبی فرانسه انتقاد می کند و بر این باور است نباید آثار نویسندگان را بر اساس زندگی نامه و تجربیات زیسته آنها درک کرد. به اعتقاد او، نمی توان جوهر واقعی هنر یک نویسنده را از تجربه و جزئیات زندگی او دریافت و به تصویر کشید و از او انتقاد کرد. پروست، آثار ادبی را از زندگی شخصی نویسنده کاملاً جدا می داند و انجام چنین نقد و ارزیابی\u200eهایی را قضاوت های نادرست و غیردقیق برمی شمارد. او همچنین بر این نکته تأکید می کند که رمان، بستری برای طرح ایده های ادبی نیست. پیشنهاد پروست برای گذار از رویکرد سنتی و رسیدن به رویکردی بدیع و جایگزین، اهمیت به تفسیر و نقش حافظه خواننده است. به این معنی که تجارب و خاطرات خود خواننده، درک او از یک متن را شکل می دهد و معنای واقعی یک اثر در پاسخ شخصی خواننده به آن نهفته است.
قیمت نسخه الکترونیک