معرفی و دانلود کتاب فهم برشت | والتر بنیامین | نشر بیدگل
انتشار: مرداد 12، 1401
بروزرسانی: 25 آذر 1404

معرفی و دانلود کتاب فهم برشت | والتر بنیامین | نشر بیدگل

این اثر می تواند برای کسانی که علاقه مند به فلسفه، ادبیات، تئاتر و سایر رشته های علوم انسانی و هنری هستند، جذابیت داشته باشد.

با والتر بنیامین بیشتر آشنا شویم

والتر بنیامین که خود فیلسوف و متفکری مارکسیست بود، با بررسی تئاتر و اشعار برشت، سعی در پی افکندن نظریه ای جدید در حوزه ی هنر و ادبیات داشت که در ضمن آن، این دو حوزه، دیگر نه به عنوان سرگرمی اقشاری از جامعه، که به عنوان سلاحی در دست طبقات فرودست - برای رسیدن به عدالت و آزادی - در نظر گرفته می شدند؛ به همین دلیل، بنیامین با بررسی تئاتر اپیک و قرار دادن آن در مقابل تئاتر دراماتیک، انقلابی را که برشت عهده دار آن بوده است به تصویر می کشد.

برتولت برشت، نویسنده و کارگردان مارکسیست آلمانی، از افرادی بود که در دوران تیره ی فاشیسم در اروپا، سعی داشت هنر خود را به مثابه ی سلاحی به کار گیرد تا ظلم و استبداد را در هم بشکند؛ بنابراین در تمام آثار او، این درون مایه، از جایگاه بااهمیتی برخوردار است.

معرفی کتاب فهم برشت

یادداشت دبیر مجموعه
مقدمۀ مترجم
مقدمه
تئاتر اپیک چیست؟ [نسخۀ اول]
تئاتر اپیک چیست؟ [نسخۀ دوم]
مطالعاتی برای یک نظریه درباب تئاتر اپیک
شرحی بر اشعار برشت
یک درام خانوادگی در تئاتر اپیک
سرزمینی که در آن نام بردن از پرولتاریا ممنوع است
تحشیه هایی بر شعرهایی از برشت
رمان سه پولی برشت
مؤلف همچون تولیدکننده
مکالماتی با برشت

مشخصات کتاب الکترونیک

این تلاش به بهترین وجه در کاراکتر گالی گِیِ باربر تجلی پیدا کرده است. گالی گِی، قهرمان نمایشنامۀ آدم آدم است، خود چیزی نیست جز نمایش تناقضات، تناقضاتی که جامعۀ ما را می سازند. پُربی راه نیست اگر بگوییم انسان خردمند، در معنای برشتی خود، به مثابۀ ویترین کاملی است که دیالکتیکش را عرضه می کند. به هر حال گالی گِی انسانی است خردمند. خصلت غیردراماتیک عالی ترین نمونۀ انسان خیلی پیش از این، به روشنی از سوی افلاطون شناخته شده بود: فرزانه. در هم پرسه هایش، او فرزانه را به آستانۀ درام می برد [همان طور که] در رسالۀ فایدون به آستانۀ نمایشنامه مصائب نزدیک می کند. مسیحِ قرون وسطا نیز، چنان که ما از طریق آباءِ نخستین کلیسا می شناسیم، نمود انسان فرزانه بود، بهترین مثال برای قهرمان غیرتراژیک. اما در درام سکولارِ غربی نیز جست و جو برای یافتن قهرمان غیرتراژیک هرگز متوقف نشده است. چنین درامی اغلب در جدال با نظریه پردازانش معمولاً در مسیرهایی جدید بارها از شکل اصیل تراژدی، که تراژدی یونانی است، منحرف شده است. این مسیر با اهمیت که اما با خام دستی ترسیم شده (که اینجا ممکن است به عنوان ایماژی از سنت به تصور درآید) به راه خود ادامه داد؛ در قرون وسطا از طریق هروس ویتا و نمایش رمزی، و در دورۀ باروک از طریق گریفیوس و کالدرون؛ سپس ما آن مسیر را در لنتس و گرابه و در نهایت استریندبرگ جست و جو می کنیم.

فهرست مطالب کتاب

قیمت نسخه الکترونیک



منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%81%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%B4%D8%AA/book/67521برشت، دوست و الهام بخش والتر بنیامین، با ارائه ی تئاتر اپیک تحولی اساسی را در هنر تئاتر به وجود آورد. والتر بنیامین، در کتاب فهم برشت به وجوه گوناگون هنر این نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته می پردازد و به شرح و بررسی برخی از این حوزه ها دست می زند.

درباره ی کتاب فهم برشت

بنیامین در کتاب خود، این ایده ی کلیدی را مطرح می کند که: برشت با خلق تئاتر خود، یعنی تئاتر اپیک، علیه ایده ی محتومیت تاریخ می شورد و به این نتیجه ی ضمنی می رسد که مردم می توانند به شکلی دیگر تاریخ را رقم بزنند. بدین ترتیب، بنیامین، مردم را به عنوان نیرویی در نظر می گیرد که نه تنها توانایی پیروزی بر فاشیسم، بلکه توانایی غلبه بر سرمایه داری و امپریالیسم را نیز دارد.

کتاب فهم برشت برای چه کسانی مناسب است؟

مفهوم «امر دراماتیک»، که مفهوم پذیرفته شدۀ ما از تئاتر است، به نظر می رسد افزودن یک شخص ثالث به کنش روی صحنه به مثابۀ یک ناظر یا «اندیشمندِ» بی طرف که در هیچ کنشی مشارکت نمی کند نادرست است. با این همه، برشت اغلب چیزی شبیه به این در ذهن داشت. شاید حتی بشود از این هم فراتر رفت و گفت که برشت کوشیده است انسان اندیشمند و یا حتی خردمند را به قهرمان درام بدل کند. از همین نقطه نظر است که می توان تئاتر او را تئاتر اپیک [=روایی] تعریف کرد.

کتاب فهم برشت (Understanding Brecht)، حاوی مقاله هایی است که والتر بنیامین، فیلسوف و منتقد ادبی، در آن ها به بررسی هنر برشت و سویه های انقلابی آن می پردازد. او در این مقاله ها نه تنها تئاتر و نمایشنامه های برشت، که اشعار او را نیز بررسی می کند و شرح جدیدی از آن ها به دست می دهد.

والتر بنیامین (Walter Benjamin) فیلسوف، نویسنده، مترجم و منتقد ادبی مارکسیست در قرن بیستم بود و از آثار او می توان به مواردی چون فهم برشت، خیابان یک طرفه، درباره ی زبان و تاریخ، اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی و نشانه ای برای رهایی اشاره کرد. او عضو مکتب فرانکفورت بود و با متفکرانی چون هورکهایمر، آدورنو، مارکوزه و فروم همکاری داشت. آرای بنیامین، عمدتاً در نقد سرمایه داری و امپریالیسم بودند و در سه حوزه ی فلسفه ی سیاسی، نقد ادبی و مطالعات فرهنگی قلم می زد.

در بخشی از کتاب فهم برشت می خوانیم