معرفی و دانلود کتاب مسئولیت و سازندگی: روش تربیتی اسلام | علی صفایی حائری | انتشارات لیله القدر
انتشار: آذر 07، 1403
بروزرسانی: 27 آذر 1404

معرفی و دانلود کتاب مسئولیت و سازندگی: روش تربیتی اسلام | علی صفایی حائری | انتشارات لیله القدر


معرفی کتاب مسئولیت و سازندگی: روش تربیتی اسلام

برخورداری از نعمت \u200d ها مسئولیت به همراه می آورد و هرکه برخوردارتر است، مسئولیت بیشتری در قبال بقیه دارد. علی صفایی حائری در کتاب مسئولیت و سازندگی در نظر دارد از مفهوم مسئولیت به سازندگی راه یابد. وی برای این راه یابی، اصول اخلاقی و تربیتی مدنظر آیین اسلام را معرفی می کند و کمبودهای اخلاقی را مانع دستیابی به هدف می داند. این متن در گروه کتاب های اخلاق و معارف اسلامی دسته بندی می شود.

درباره ی کتاب مسئولیت و سازندگی

تربیت و مسئولیت از مفاهیم مهم تربیتی هستند که از یک طرف ادیان و مذاهب به آن توجه دارند و از طرف دیگر مکاتب مختلف روانشناسی و علوم تربیتی درباره ی آن نظریه پردازی کرده اند. علی صفایی حائری در کتاب مسئولیت و سازندگی در نظر دارد تا این مفاهیم را از نگاه آیین اسلام و آیات قرآن بکاود و روشی را معرفی کند که در جهان بینی اسلامی و خداباورانه بر آن تأکید می شود.

علی صفایی حائری کتاب مسئولیت و سازندگی را در دو بخش با نام های جلد اول و جلد دوم تألیف کرده است که هر دو جلد درکتاب حاضر جای گرفته اند. وی در جلد اول این کتاب، از چند مفهوم کلیدی تزکیه، تعلیم، تذکر، تدبر، تفکر و تعقل در نظام تربیتی اسلام یاد می کند. سپس این موارد را معرفی و تعریف کرده و در بخش های جداگانه، نمونه ها و روش هایی برای پیاده سازی این مفاهیم طرح می کند. وی در بخش دوم (جلد دوم)، شخصیت ها و روحیه های مختلف را برمی شمارد و درباره ی تربیت هر فرد با توجه به ویژگی منحصربه فرد او توضیح می دهد.

معرفی و دانلود کتاب مسئولیت و سازندگی

نویسنده در کتاب مسئولیت و سازندگی هرجا که لازم می بیند، به آیاتی از قرآن استناد می کند. ضمناً در کنار ارائه ی مسائل تربیتی گاهی از زبان و نثری شاعرانه بهره گرفته و مسائل اخلاقی و تربیتی را با نرمی و لطافت زبان ادبی همراه کرده است.

انتشارات لیلة القدر دو جلد کتاب مسئولیت و سازندگی را در یک مجلد چاپ و ارائه کرده است.

کتاب مسئولیت و سازندگی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمام کسانی که علاقه مند به دانستن روش های تربیتی از دیدگاه اسلام هستند، مناسب است.

در بخشی از کتاب مسئولیت و سازندگی: روش تربیتی اسلام می خوانیم

هستند کسانى که از استعدادهاى نیرومندى سرشارند و اینها مى توانند خودسرانه کارى را شروع کنند و حتى به نتیجه هاى عالى هم برسند؛ مى توانند در خیاطى، نجارى و یا برق و مکانیک خودسرانه و بدون استاد، کارى را پیش ببرند، اما همین ها مجبورند که یک قسمت از استعدادهاى وسیع خود را در راه ها و بیراهه ها مصرف کنند تا راه بیابند و سرنخى را بگیرند و پیش بتازند. اگر همین ها، از استادى بهره مند مى شدند و آموزش مى دیدند مسلماً به پیشرفت هاى زیادترى مى رسیدند و بهره هاى زیادترى مى گرفتند.

این مسئله نباید ما را فریب بدهد که اینها خودسرانه بدون استاد به جایى رسیده اند و ماهر شده اند. باید این را بسنجیم که همین ها در صورت آموزش چه قدر پیشرفت به دست مى آوردند و در ظرف چه مدتى به مهارت و استادى مى رسیدند؟

غفلت از همین نکته باعث مى شود که افرادى تنها و بى اعتناى به استاد از گوشه اى شروع کنند و در نتیجۀ شکست ها و تجربه ها، یک مقدار از استعداد خود را به هدر دهند و یا در مواجه شدن با سختى ها و بیراهه ها به یأس و در نتیجه به رکود و یا نفرت گرفتار شوند.

براى آموزش رانندگى مى توان خودسرانه ماشین هایى را سوار شد و پس از زحمت ها به نتیجه اى رسید، اما تا این مسئله روشن شود که هنگام دنده عوض کردن باید کلاچ گرفت، چه بسا ماشین هایى خراب شود. و با نبود مربى ممکن است تصادف هایى به وجود بیاید و خون هایى و استعدادهایى نابود گردد. و یا بر اثر شکست و خسارت، از هدف دست بشویند و از رانندگى خسته شوند. اما اگر طبق برنامه و با راهنمایى هاى مربى آموزش ببینند، فوراً به نتیجه مى رسند.

در مسئلۀ تربیت و براى تدبر و تفکر، چه بسا استعدادهایى خود سر رشد کنند و راهى را بیابند و به نتیجه هایى هم برسند اما عقب افتادگى ها، خطرها، شکست ها و یأس ها، درّه هایى هستند که بر سر راه مى نشینند و مانع عبور مى شوند. از این رو آن ها که خود سر، شروع کرده اند، بسیارى در تفکرات خود به نتیجه هاى غلط رسیده و منحرف شده اند و یا به بن بست افتاده و مانده اند.

فهرست مطالب کتاب

مسئولیت و سازندگی: جلد اول
حرف هایى براى گفتن ...
فصل اوّل: مسئولیّت
تعریف مسئولیت
زیر بناى مسئولیت
خلاصه
نوع مسئولیت راه شناخت مسئولیت
فصل دوم: تربیت
مفهوم تربیت
امکان تربیت
شکل تربیت انسان
روش هاى تربیتى
گستردگى مسئولیت تربیتى
فصل سوم: مربى کیست؟
مربى کیست؟
دیدگاه ها
ویژگى ها
ضرورت مربى
نقش هاى مربى
فصل چهارم: روش تربیتى اسلام
اسارت ها
عشق بزرگ تر
شناخت
نظام تربیتى اسلام
آزادى و تزکیه
تعلیم و آموزش
تذکر و یادآورى
تدبر
تفکر
تعقل
خلاصه
فصل پنجم: روش شناخت
تفکر
تجرد
استدلال و اشراق
آزمایش و آمار
آزمایش و نمونه بردارى
نظریه و استدلال
شناخت جامع
اصول
فصل ششم: جهان\u200aبینى اسلامى
جهان بینى اسلامى
کلیدها
ملاک ها
روش ها
فصل هفتم: آرمان ها
آرمان ها
فصل هشتم: شکل ها و شاغول ها
شکل ها و شاغول ها
زیر بناها
شکل ها
شاغول ها
شاخه هاى سازندگى
مسئولیت و سازندگی: جلد دوم
یس
استعدادها
صالح و مصلح
نشانه ها
طرز برخورد
فصل نهم: روحیه ها
روحیه ها
1. بى شکل-منافق
2. مغرور و شکل گرفته و سرشار
3. معاند و لجوج و بى اعتنا
4. متنفر و بدبین و شکاک
5. مأیوس و رنج دیده
6. پوچ و خسته و دلزده
7. روحیۀ لیز و دنیازده
8. روحیۀ سرد و سر در لاک
9. روحیۀ خونسرد و بى رگ و بى تفاوت
10. سست عنصر و ترسو
خلاصه
فصل دهم: هنگام تربیت
هنگام تربیت
1. ارزیابى و شناسایى
علامت ها
برخوردها
لطافت ها
2. آشنایى و دوستى
3. جذب و صمیمیت
4. زمینه سازى
مرور

مشخصات کتاب الکترونیک

قیمت نسخه الکترونیک



منبع: https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C/book/89705